HVO100 biedt een directe, praktische CO₂-reductie voor materieel dat nog niet elektrisch kan. Benieuwd wat deze aanpak betekent voor projecten, aanbestedingen of emissiedoelen? We delen graag inzichten, cijfers en praktijkervaringen.
Van proef naar landelijke uitrol
Waar veel bedrijven HVO100 nog voorzichtig testen, heeft Krinkels het groots aangepakt. In het afgelopen boekjaar zijn 25 mobiele brandstoftanks (IBC’s) geplaatst bij vestigingen in het hele land. Daarmee is HVO100 voor collega’s altijd binnen handbereik en zien we het dieselverbruik aanzienlijk dalen. Het aandeel HVO100 in ons totale brandstofverbruik groeit gestaag en vormt zo een belangrijke stap richting zero emissie. Om die stap zo groot mogelijk te maken, kijken we verder dan onze eigen vestigingen. Dankzij een GIS-link op de tablets zien collega’s onderweg altijd het dichtstbijzijnde HVO100-tankstation: duurzaam tanken wordt zo de makkelijke keuze.
Impact in cijfers en in de praktijk
Sinds 2020 monitoren we nauwkeurig het brandstofverbruik. Diesel, benzine en HVO100 zijn samen goed voor 95% van onze totale CO₂-uitstoot. Met de landelijke uitrol van HVO100 zien we die uitstoot nu al flink dalen en de verwachting is dat dit effect richting 2030 alleen maar sterker wordt. De cijfers laten duidelijk de verschuiving zien. In 2020/2021 gebruikten we nog ruim 1,2 miljoen liter diesel per jaar en speelde HVO100 nauwelijks een rol. Vanaf 2023/2024 is dat beeld omgekeerd: het gebruik van HVO100 is dan gelijk aan dat van diesel en groeit daarna ieder jaar verder door. De verwachting is dat we tegen 2029/2030 bijna twee keer zoveel HVO100 tanken als diesel.
Voorloper in de sector
Door HVO100 op deze schaal in te zetten, neemt Krinkels een voortrekkersrol in de sector en maken we onze duurzaamheidsambities concreet. Voor collega’s betekent het werken met vertrouwd materieel, zonder concessies in prestaties.
Voor opdrachtgevers is het een bewijs dat duurzaamheid niet alleen ambitie is, maar ook dagelijkse praktijk. Met HVO100 verkleinen we vandaag onze ecologische voetafdruk, terwijl we bouwen aan de volledig emissievrije toekomst van morgen.
Dit artikel verscheen eerder in het MVO-jaarverslag 2024-2025
HVO100 biedt een directe, praktische CO₂-reductie voor materieel dat nog niet elektrisch kan. Benieuwd wat deze aanpak betekent voor projecten, aanbestedingen of emissiedoelen? We delen graag inzichten, cijfers en praktijkervaringen.