• icon
  • icon
  • icon
  • icon
  • icon

Opdrachtgever aan het woord: Maddy van Willigen-Steernberg van ProRail

“Over 5 jaar doen we dit interview weer, eens kijken of alles wat we hier gezegd hebben uitgekomen is.” Aan tafel zitten Maddy van Willigen-Steernberg, werkzaam als operationeel manager bij ProRail en Guy Groos, projectmanager bij Krinkels van het project Meer Natuur in de Berm.

Tweeledig doel
Krinkels tekende vorig jaar een vijfjarige overeenkomst met ProRail voor het beheer van duurzame spoorbermen in Zeeland en West-Brabant. Dit betekent 153 km Nederlandse spoorbermen op een ecologische manier beheren. De motivatie voor dit project is eigenlijk tweeledig vertelt Maddy. “Enerzijds wil ProRail voldoen aan de Wet natuurbescherming, dat is een belangrijke verplichting voor ons. Anderzijds willen we als bedrijf ook echt een voorbeeld geven in het goed omgaan met de natuur. We beheren veel grond door het hele land en het is onze verantwoordelijkheid om daar zorgvuldig mee om te gaan. Dit project biedt ons de kans om te laten zien hoe je natuurbeheer kunt integreren in onze werkzaamheden.”

Juiste balans blijft uitdaging
Het project bevindt zich nog in de beginfase van het implementeren van biodiversiteitsmaatregelen, maar zien al dat het helpt om de natuur meer ruimte te geven. Maddy: “Het idee is om samen na te denken over hoe we gebieden zo kunnen inrichten dat ze zowel goed zijn voor de biodiversiteit als voor de spoorveiligheid. Dit vraagt wel om nauwe samenwerking met experts op het gebied van natuurbeheer zoals Krinkels.” Guy: “Het is wel een uitdaging om de juiste balans te vinden. Neem bijvoorbeeld het maaien: je kunt niet zomaar overal stoppen met maaien om de natuur een kans te geven. Op papier klinkt dat goed, maar in de praktijk moeten we ook rekening houden met veel veiligheidseisen.”

Andere aanpak
De belangrijkste les is dat groenonderhoud binnen het spoor een andere aanpak vereist dan bijvoorbeeld het onderhoud van spoorassets. “We pionieren echt op dit gebied, wat betekent dat we soms tegen kinderziektes aanlopen. We leren door te doen, ontdekken wat werkt en wat niet. Samenwerking en goede communicatie zijn daarbij cruciaal, zowel intern als met onze aannemers en partners,” vertelt Maddy. “Het is inderdaad een flinke leercurve. We zijn gewend om snel te reageren op storingen of klachten, maar dit project vraagt om een andere aanpak. Het draait niet om snel meters maken, maar om zorgvuldig en duurzaam beheer. Dat vraagt tijd en planning. We merken ook dat er intern veel geleerd wordt, vooral dat onze inspecteurs nu ook kennis van natuurbeheer moeten hebben.”

Samen met Radboud Universiteit
Guy en Maddy zitten al flink wat jaren in het spoor, in verschillende functies. Maddy: “Toen ik begon, bestond ProRail nog niet eens. Het was allemaal nog onderdeel van NS. Door de jaren heen heb ik veel verschillende rollen gehad, en het leuke aan dit project is dat ik nu weer met iets totaal nieuws bezig ben, zoals meer natuur in de berm. Vooral de dynamiek in het werk en de samenwerking met verschillende partijen zoals ecologen en aannemers vind ik boeiend. Recent is ProRail bijvoorbeeld bezig met het in kaart brengen van invasieve exoten, zoals de Japanse duizendknoop. ProRail zit met de Radboud Universiteit aan tafel over de bestrijding van deze exoten. Dat soort overleggen, waarbij je echt kennis uitwisselt en kijkt naar de mogelijkheden, vind ik ontzettend leuk.”

Innovatieve bestrijdingsmethoden
“Innovatie speelt ook in dit project een steeds grotere rol. Verschillende bestrijdingsmethoden, zoals bevriezing en zelfs elektrocutie van planten worden toegepast. Maar het zijn juist de kleine ontdekkingen, zoals het gebruik van kruidenmengsels of natuurlijke vijanden, die een groot verschil kunnen maken. Daarbij helpt de samenwerking enorm, omdat ProRail met de kennis van Krinkels nieuwe technieken kan toepassen. Wat ik het mooiste vind, is dat we echt iets bijdragen. Zonder goed onderhoud, zowel op groen- als grijsgebied, kunnen er uiteindelijk geen treinen rijden. Dat is de kern van ons werk: zorgen dat alles soepel blijft lopen.”

Dynamisch team
Als operationeel manager is Maddy verantwoordelijk voor de dagelijks gang van zaken en werkt nauw samen met haar collega’s Peter van der Wal en René Koolen. “Peter is echt een expert op het gebied van groenbeheer en contracten. Zijn ervaring bij een groenaannemer maakt hem de perfecte schakel tussen ons en de aannemers. René is nieuw als inspecteur, maar hij leert snel. Het is mooi om te zien hoe zij elkaar aanvullen. Peter weet precies wat er speelt en kan anticiperen op problemen, terwijl René frisse inzichten meebrengt. Dat zorgt voor een goede dynamiek in het team en dat merk je ook in de samenwerking met externe partijen.”

Zijn groenaannemers softies?
Maddy vertelt dat ze in het verleden vaak met spooraannemers te maken had. “Spooraannemers zijn over het algemeen wat assertiever en directer, terwijl groenaannemers vaak wat gemoedelijker zijn.”
“Dus zijn wij de softies?” vraagt Guy lachend.
Maddy: “Nou ik wil niet zeggen soft. Het zijn twee totaal verschillende werelden en het was voor mij ook even wennen. Maar nu we langer samenwerken, zie je dat we elkaar steeds beter gaan begrijpen. De samenwerking met Krinkels is goed, maar zoals bij elk groot project is het een proces van wederzijds begrip en afstemming.”

Afspreken over 5 jaar
“Wederzijds begrip en afstemming zijn wat mij betreft ook keywoorden voor een mooie, langdurige samenwerking!” sluit Guy af. “Maddy, wat doe jij op 9 september 2028? Plan maar vast deze afspraak in je agenda voor 2028: dan blikken we terug op hopelijk onze vruchtbare samenwerking van 5 jaar!”

Recente artikelen

Deel artikel

Archief